2015. január 21., szerda

Nyílt Forráskódú Közösségi Mezőgazdálkodás

Nyílt Forráskódú Közösségi Mezőgazdálkodás (TED-előadás)

 


Üdv, a nevem Marcin -- mezőgazdász, fejlesztő. Lengyelországban születtem, most az USA-ban élek. Létrehoztam egy csoportot, aminek a neve Nyílt Forráskódú Ökológia. Azonosítottuk az 50 legfontosabb gépet amik szerintünk szükségesek a modern élet fenntartásához -- a traktoroktól kezdve a kenyérsütőn át, a marógépig. Aztán nekiálltunk, hogy létrehozzuk ezek szabad, csináld magad verzióját amit bárki megépíthet, fenntarthat a kereskedelmi ár töredékéért. Ezt úgy hívjuk, a 'Világfalu Építőkészlet'.

Ez a cikk az alábbi "További bejegyzések »" linkre kattintva folytatódik.




Hadd mondjak el egy történetet. A 20-as éveim végén ledoktoráltam fúziós energiából, és rájöttem, haszontalan vagyok. Semmilyen gyakorlati készségem nem volt. A világ megajándékozott néhány lehetőséggel, és én megragadtam őket. Azt hiszem, ezt hívják fogyasztói életmódnak. Szóval elkezdtem egy gazdaságot Missouriban és megtanultam a gazdálkodás gazdasági oldalát. Vettem egy traktort, de tönkrement. Fizettem azért, hogy megjavítsák, aztán megint tönkrement. Aztán hamarosan én is tönkrementem.

Rájöttem, hogy a valóban megfelelő, olcsó eszközök amik a fenntartható mezőgazdasághoz kellenek még nem léteznek. Robusztus, moduláris gépekre volt szükségem, amik rendkívül hatékonyak, olcsók, helyi és újrahasznosított anyagokból készültek, és tartósak. Nem pedig az elavulásra lettek tervezve. Rájöttem, hogy nekem kell őket megépítenem magamnak. Szóval pont ezt tettem. És leteszteltem őket. És rájöttem, hogy az ipari termelékenység elérhető kis méretben is.

Így aztán publikáltam a 3D terveket, a rajzokat, oktató videókat és költségvetéseket egy wikin. Aztán mindenhonnan közreműködők kezdtek előkerülni, új prototípusokat építve külön projekttalálkozók keretében. Eddig az 50 gépből nyolc prototípus létezik. És most a projekt elkezdett magától nőni.

Tudjuk, hogy a nyílt forráskód sikerre vitte azokat az eszközöket, amelyek a tudást és kreativitást kezelik. És ugyanez kezd történni a hardverrel is. A hardverre összpontosítunk, mert hardver az, ami megváltoztathatja az emberek életét konkrét, kézzelfogható módon. Ha csökkenthetjük az akadályokat, a gazdálkodás, építés, gyártás előtt, akkor felszabadíthatunk rengeteg emberi potenciált.

És nem csupán a fejlődő világban. Az eszközeink az amerikai termelő, építő, vállalkozó részére készülnek. Ezek az emberek nagy várakozással tekintenek ránk, most már belefoghatnak építési vállalkozásba, alkatrészgyártásba, öko-mezőgazdaságba, vagy áramtermelésbe -- amit eladhatnak. A célunk, egy tervtár létrehozása amely olyan világos, olyan teljes, hogy egy DVD-re kiírva gyakorlatilag egy civilizációs kezdőcsomag.

Én már ültetettem száz fát egy nap alatt. Már préseltem 5000 téglát egy nap alatt a talpam alatti földből, és építettem traktor hat nap alatt. Abból, amit láttam, ez csak a kezdet.

Ha ez a gondolat valóban helytálló, akkor a következmények jelentősek. A termelési eszközök jobb eloszlása, a környezetbarát ellátási láncok, és egy újra felfedezett csináld magad kultúra remélhetően legyőzi a mesterséges egyenlőtlenséget. Annak a határait feszegetjük, hogy mit tehetünk mindannyian egy jobb világért szabad hardver technológiával.